Met dikke, zwarte strepen zijn op de schilderijen mensen afgebeeld die hun vuisten in de lucht steken, hun monden open midden in een leus – of misschien in een schreeuw van pijn. Rode en zwarte spetters schetsen het tumult om hen heen. Op sommige werken zijn levenloze, bloedige lichamen te zien, maar ook islamitische geestelijken die met een serieuze, dreigende blik hun opwachting maken.
Kunstenaar Nickzad Nodjoumi woonde in Iran toen er grootschalige protesten uitbraken eind jaren zeventig, en ook hij ging de straat op om het aftreden van de sjah te eisen. Een machtsovername door moellahs had zeker niet zijn steun, maar algauw werd dat de werkelijkheid na wat de islamitische revolutie van 1979 is gaan heten. Toen een jaar later Nodjoumi’s schilderijen tentoongesteld werden in het museum voor contemporaine kunst in Teheran en er rellen uitbraken omdat radicalen ze te provocerend vonden, moest hij het land uit vluchten.
Zouden die schilderijen nu vernietigd zijn of liggen ze nog ergens in een kelder, die beeltenissen van die roerige tijd? Nodjoumi probeert erachter te komen samen met zijn dochter Sara. Zij maakte met haar man Till Schauder de documentaire A Revolution on Canvas over de zoektocht naar die schilderijen.