Wat zijn je interesses en verlangens? Ben je gelukkig of nog zoekende? De makers van Made to Measure reconstrueren een leven op basis van iemands onlinegegevens.

Een tijd geleden verscheen er een essay in The New York Times. Auteur Amy Pittman schreef hoe ze na een maand in blijde verwachting te zijn geweest een miskraam kreeg. Rouwen kon ze pas nadat ze ook haar zwangerschapsapp met een tik op haar telefoonscherm had laten weten dat haar baby (ter grootte van een lavendelzaadje, aldus de app) niet langer met haar was. Vlak voor haar uitgerekende datum ontving Pittman een pakketje met flesvoeding. ‘Iedereen doet het anders, maar de vreugde van het ouderschap delen we allemaal,’ stond op het briefje in de doos. Klaarblijkelijk had de app zijn adverteerders van Pittmans zwangerschap op de hoogte gebracht. Maar het nieuws van haar miskraam was het vergeten te delen. Het internet denkt dat ik nog zwanger ben, heette het essay.

Wat denkt het internet over jou te weten? Google is de belangrijkste database ooit gemaakt, zo stellen de initiatiefnemers van Made to Measure. Made to Measure is een cross-mediaal project van Laokoon, een collectief van artiesten die wetenschappelijk onderzoek combineren met creatieve expressie. In het experiment achterhalen de onderzoekers of ze het leven van mensen kunnen reconstrueren aan de hand van vijf jaar aan zoektermen zoals ‘blonde haarverf’, ‘banden wisselen’ en ‘gewicht heffen’. Maar ook ‘zwangerschap’, ‘bloedverlies’, en ‘baby verloren’.

De documentaire Made to Measure is onderdeel van het project en gebruikt concrete voorbeelden om te illustreren hoe de mechanismen van online advertenties en gepersonaliseerde content op sociale media platforms functioneren. Ook wordt getoond hoe data-handelaren profiteren van onzekerheden en ziektes van gebruikers.

Google kan dus met slechts een fractie van jouw onlinegegevens achterhalen wie jij bent. Weet jij nog wat je de afgelopen dagen allemaal aan Google hebt gevraagd? Iets over een boek dat je wil lezen, het weerbericht, of een recept misschien? Ogenschijnlijk triviale momenten in een doodgewoon leven, maar alles bij elkaar vormen ze een griezelig nauwkeurige profielschets die miljoenen mensen kan manipuleren en beïnvloeden.  

Made to Measure maakt pijnlijk duidelijk hoe zelfs de meest persoonlijke informatie komt bovendrijven als je maar goed genoeg zoekt. Want hoewel het internet bij The New York Times-auteur Pittman net naast het net viste, weten de onderzoekers hun proefpersoon aan het einde van hun experiment precies te vertellen wanneer zij haar baby verloor. En daar blijft het niet bij.

Made to Measure

vrijdag 26 januari

NPO 2 Extra 20.30-21.20