Als een fantoom in de opera scharrelt een man door een versleten theaterzaal. Eerst passeert hij nog de spookachtig verlichte balkons maar weldra staat hij in de volle schijnwerpers op het kale podium. Wat volgt is een onvergetelijke performance. Rollend over de grond en achter de piano gooit de oude man alle zielenpijn eruit. Tot slot heft hij een lied aan dat eindigt in jammerlijk gehuil. Het is de nu 87-jarige componist Wang Xilin en hij is spiernaakt. Hier staat een man die niets meer te verliezen heeft. Deze indringende beelden vormen de openingsshots van de documentaire Man in Black van de Chinese regisseur Wang Bing. Deze filmer maakte eerder al naam met zijn recente documentaire Youth (Spring) waarin de Chinese textielindustrie kritisch wordt uitgepluisd.
Voor Man in Black krijgt componist Wang Xilin alle speelruimte. In een verlaten Parijs theater vertelt een van China’s belangrijkste componisten de naakte waarheid. Onder de knoet van de Chinese communistische partij kon Xilin amper een fatsoenlijk componistenbestaan opbouwen. Sinds oktober 2017 heeft hij zijn toevlucht gezocht in het Duitse Mainz.