Tinkebell (Katinka Simonse, 1979) is zelf haar eigen kunstwerk: alles wat ze op haar levenspad tegenkomt kan onderdeel worden van haar activistische verhaal. Aan filmmaker Judith de Leeuw (1981) de taak om daar doorheen te breken. Het oogstrelende eindresultaat Tinkebell - who killed the blue bird? bleek een ‘enorme, professionele uitdaging’.
Waarom moest deze film er komen?
Judith de Leeuw (1995): ‘Katinka is, zoals ik het zie, niet heel anders dan andere mensen. Maar omdat zij alles zo uitvergroot zie je alles beter bij haar. Daarom vond ik haar heel erg geschikt als hoofdpersoon voor een universele film over het leven en ouder worden.’
Hoe ging je te werk?
‘Tinkebell is zó sterk in het vertellen van haar eigen verhaal voor de camera, dat je er bijna niet doorheen komt. Ik had het idee dat ik daar alleen voorbij kon gaan, door een andere route te nemen. Daarom dook ik de archieven in: al het beeldmateriaal dat er bestaan van Katinka – zo’n 380 uur – heb ik verzameld: beelden uit het publieke archief, uit haar jeugd en van de mensen om haar heen. Ik kreeg ook al het materiaal van documentairemakers die eerder geprobeerd hebben een film over haar te maken, maar waarbij het project halverwege is gestrand.’
Het lukte jou wel.
‘Ja, ik denk dat dat kwam omdat ik bij haar uit de buurt bleef. Ze vertelde dat ze het vervelend vond om afspraken te moeten maken met een cameraploeg.’