Op persoonlijk vlak was 2022 een van de zwaarste jaren ooit voor Ellen Deckwitz, maar ondertussen bleef ze zich ogenschijnlijk onvermoeibaar inzetten voor de poëzie, wat niet onopgemerkt bleef. Zo ontving ze voor haar oeuvre – ‘dat zich onderscheidt door verbeeldingskracht, aanstekelijkheid en toegankelijkheid,’ aldus het juryrapport – de prestigieuze Tollensprijs en door NPO Luister en Avrotros werd ze gevraagd voor een poëziepodcast.
‘Ik sta nu al meer dan twintig jaar op de barricade voor de poëzie. Wanneer je teruggaat in mijn familiegeschiedenis zie je dat iedereen ofwel docent, ofwel militair is. Als je die twee combineert krijg je dus mij,’ lacht Deckwitz. ‘Sinds mijn studententijd wil ik zo veel mogelijk mensen laten kennismaken met poëzie. Ik vind het ook gewoon heel leuk om het over dingen te hebben waar ik van houd.’
In het kleine kamertje achter in het pand van haar uitgeverij zit Ellen Deckwitz er ondanks een jetlag monter bij. Nog geen 24 uur eerder is ze met een vlucht uit Indonesië geland. Aan de Universiteit van Depok gaf ze samen met dichter Robin Block les aan ruim twintig Indonesische studenten Nederlands, die ze kennis liet maken met het werk van onder meer Annie M.G. Schmidt, Martinus Nijhoff, Lieke Marsman en vele andere dichters die de Nederlandse poëzie bepalen. ‘De islam is de hoofdreligie daar. Dat is een bij uitstek poëtische religie, je voelt het ritme, het jambische. Poëzie heeft in de Arabische wereld een veel hogere status dan hier.’