Nadat een hevig tegenstribbelend Aboriginaljochie eindelijk is overmeesterd door de politie, wordt hij een juten zak gestopt en midden in de nacht afgeleverd bij een missiepost in de Australische outback. Alleen zuster Eileen is dan nog wakker en zij zal zich over hem ontfermen.
Zo begint het fraaie magischrealistische drama The New Boy. De komst van het eigenzinnige ventje maakt grote indruk op de zoekende non, die ontdekt dat de nieuwe jongen over bijzondere gaven lijkt te beschikken. En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het jonge ventje, dat kennismaakt met de wonderlijke wereld van het christendom en een halfnaakte man aan een kruis.
Via Zoom kunnen we eind juni praten met de 53-jarige regisseur van The New Boy, Warwick Thornton.
Martin Scorsese zegt altijd: ‘Film what you know.’ Wat kende u van The New Boy?
Warwick Thornton: ‘Als jochie werd ik naar een kostschool van de benedictijnen gestuurd, helemaal in het uiterste westen van Australië [Thornton komt uit de omgeving van Alice Springs, in het midden van Australië, red.]. Daar zag ik voor het eerst in mijn leven een kerk vanbinnen en ik weet nog dat ik me rot schrok toen ik daar een gemartelde man aan een kruis zag hangen. En ze aanbaden hem nog ook! Die herinneringen zie je terug in The New Boy, maar mijn leven was niet interessant genoeg, dus maakte ik van New Boy een bijzondere jongen, met bijzondere, bovennatuurlijke gaven. Helaas heeft zuster Eileen oogkleppen op als het gaat om wonderen. Zij gelooft dat alleen Jezus die kan verrichten. Het jochie daarentegen kan haar Jezus wel makkelijk inpassen, omdat Aboriginals in veel verschillende goden en scheppende wezens geloven. Er is altijd plaats voor eentje meer, snap je?’