‘Waarom is er eigenlijk geen categorie voor stuntwerk bij de Oscars?’ Regisseur Sidney Lumet – bekend van klassiekers als Dog Day Afternoon (1975) en 12 Angry Men (1957) – vroeg dit tijdens de opnames van A Stranger Among Us (1992) aan zijn vaste stuntcoördinator Jack Gill. Gill had daar eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar zelfs nu, drie decennia later, is er nog altijd geen duidelijk antwoord op deze vraag.
Aangespoord door Lumet probeert Gill namelijk al jaren een Oscar voor beste stunts in het leven te roepen, maar het bestuur van de Academy Awards zit daar kennelijk niet op te wachten. ‘Toen ik ze voor het eerst benaderde met het idee, reageerden ze nog enthousiast en wilden ze me graag verder helpen,’ vertelde hij in 2019 in een interview met het onlinecultuurmagazine Vulture. ‘Inmiddels zijn ze me beu en lukt het me amper om zelfs maar een afspraak met ze te maken.’
Die gereserveerde houding van de Academy is opvallend, aangezien er wel Oscarcategorieën bestaan voor bijvoorbeeld special effects en kostuumontwerp. Je zou denken dat stunts van even groot belang zijn voor films. Het is een kwestie die filmmaker en voormalig stuntman David Leitch ook aan het hart gaat. Voordat hij zijn naam vestigde als regisseur, met onder meer John Wick (2014), Atomic Blonde (2017) en Bullet Train (2022), gold de Amerikaan als een van de meest vooraanstaande stuntcoördinators in Hollywood – hij was bijvoorbeeld jarenlang de vaste stunt double van Brad Pitt. Ook Leitch stelt alles in het werk om meer erkenning te krijgen voor de beroepsgroep. Zo organiseerde hij vorig jaar de Stunt Previz Showdown, een wedstrijd waarin stuntteams het tegen elkaar opnemen. De winnaar gaat met tienduizend dollar naar huis.