In 2011 werd er een nieuw informatiebord op de sokkel van het standbeeld uit 1893 van Jan Pieterszoon Coen in Hoorn geplaatst. De van oorsprong Hoornse Coen wordt daarop nog steeds geëerd als zeventiende-eeuwse gouverneur-generaal van de VOC, maar er wordt nu ook gewezen op zijn wandaden op de Banda-eilanden, waar hij omwille van een monopolie op nootmuskaat duizenden Bandanezen vermoordde.
Twaalf jaar later lopen de gemoederen rondom Coens standbeeld (en vergelijkbare beelden zoals die van Piet Hein in Rotterdam) nog altijd hoog op. De 2Doc Kort: De stad, het standbeeld en het slavernijverleden (Human) draait echter niet alleen om een discussie over ‘de slachter van Banda’. Documentairemaker Marlou van de Berge volgt ook een dialoogavond die begin september in het Hoornse stadhuis plaatsvond, over Hoorns koloniale verleden. Daarbij werd ook besproken of de gemeenteraad hiervoor excuses moet aanbieden. Beelden van de kalme een-op-eengesprekken tussen voor- en tegenstanders vormen een fijn contrast met een demonstratie in 2020 tegen het beeld, die uit de hand liep toen het door relschoppers werd gekaapt.
Als een fly on the wall volgt Van de Berge diverse gesprekken, die ongemakkelijk zijn voor sommige deelnemers. Zo ook voor Marisella de Cuba, wier wortels in de voormalige kolonie Aruba liggen. De Cuba, die al jaren strijdt tegen de ‘Coen-verering’, geeft aan dat ze het moeilijk vindt dat sommige pijnpunten nog steeds niet volledig worden erkend. Zoals de nadelige gevolgen van het kolonialisme en racisme in de huidige samenleving. Ze vraagt aan haar opponent: ‘Waarom zou je niet gewoon even excuses aanbieden als je weet dat dit het begin is van heling voor de ander?’
Daarnaast wordt onder anderen burgemeester Jan Nieuwenburg geïnterviewd, die het stadsgesprek leidt. Nieuwenburg profileert zich als een bruggenbouwer en is er, ongeacht de uitkomst, in elk geval stellig van overtuigd dat ‘als je dit soort thema’s ontwijkt en het er niet over hebt, de polarisatie groter wordt.’