In Nijmegen en Maastricht bestaan ze respectievelijk al sinds de jaren tachtig en negentig: vrouwenrechtswinkels. In deze ‘winkels’ verstrekken rechtenstudenten om praktijkervaring op te doen gratis juridisch advies aan vrouwen. Is dat nog nodig? En helemaal in zo’n mondige stad als Amsterdam? Het antwoord is ja.
Want sinds de opening van de eerste hoofdstedelijke vrouwenrechtswinkel – een samenwerkingsverband van Bureau Clara Wichmann, de Amsterdam Law Hub (Universiteit van Amsterdam) en de gemeente Amsterdam – in 2021 in Bos en Lommer, loopt het storm. Juridisch expert Sarah Jeddaoui vertelde in De Telegraaf dat zij in een maand tijd meer zaken behandelen dan de vrouwenrechtswinkels in het Oosten en Zuiden van het land in een jaar. Sinds kort kunnen vrouwen ook in de stadsdelen Zuidoost en Noord terecht.
De vrouwenrechtswinkels zijn opgericht naar aanleiding van onderzoek dat aantoonde dat vrouwen minder toegang hebben tot de rechtsstaat: met name vrouwen met een taalbarrière, een lagere sociaaleconomische status, of een bepaalde afhankelijkheidspositie vinden minder makkelijk hun recht. Zij kunnen bij de winkels telefonisch en fysiek terecht voor juridische kwesties in alle rechtsgebieden: van personen- en familierechtelijke vragen, zoals over je rechtspositie na een scheiding, tot arbeidsrecht, zoals wat de rechten zijn als je als promovendus te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag. Hoe die gesprekken eruitziet, zien we in de korte documentaire Vrouw en recht.
‘Weet dat we altijd beschikbaar zijn,’ zegt een jurist-in-opleiding tegen een Iraanse vluchteling die in een oerwoud van problemen terecht is gekomen. In Vrouw en recht lijkt dat de belangrijkste behoefte die wordt vervuld: het gevoel hebben dat je er niet alleen voor staat en dat er mensen zijn die met je meedenken. Zo draagt de praktijkervaring uit de vrouwenrechtswinkel ook bij tot de professionele ontwikkeling van vrouwelijke rechtenstudenten. ‘Als iemand begint te huilen, is het niet de bedoeling mee te gaan huilen,’ zegt een jonge student over de soms uiterst complexe kwesties die in de winkel de revue passeren. ‘Want dan benadruk je het. Wij zijn hier om te laten zien dat je juist een sterke positie hebt.’