In haar rommelige appartement rolt een elegant geklede oude dame met moeite een enorme poster open van de film Auction of Souls uit 1919. Het is Aurora Mardiganian (1901-1994), de vrouw die als tiener als een van de weinigen uit haar familie de Armeense genocide overleefde. ‘This is me,’ wijst ze aan op het verfomfaaide papier, waar haar gezicht prijkt naast dat van Hollywoodacteurs Anna Q. Nilsson en Irving Cummings. Mardiganian speelde als achttienjarige de hoofdrol in een kaskraker over haar eigen leven, die naast een commercieel succes ook de aanjager werd voor een geldinzamelingsactie voor de nabestaanden van de volkerenmoord. Mardiganian, wier Armeense voornaam Arshaluys voor het Amerikaanse publiek in Aurora werd veranderd, herbeleefde haar vers opgelopen trauma’s voor de camera – de moord op haar familieleden, de verkrachtingen, de dodenmarsen door de woestijn – om zo het lot van haar volk aan de wereld te tonen.
Auction of Souls ging grotendeels verloren. De fragmenten die zijn overgebleven zijn verwerkt in een nieuwe animatiefilm over haar leven, Aurora’s Sunrise (2022) van Inna Sahakyan, die op Movies That Matter 2023 de publieksprijs won. Ook beelden van latere interviews met Mardiganian zijn erin verwerkt, waarin zij nu eens in het Armeens en dan weer in het Engels terugblikt op haar leven, maar verreweg het grootste deel van de film bestaat uit kleurrijke animaties die haar levensverhaal indringend verbeelden: bewegende schilderijen, zou je haast willen zeggen, die weliswaar de details niet in alle huiveringwekkende naaktheid blootgeven maar toch de wreedheid en de doodsangst van haar ontzaglijke reis invoelbaar maken.