‘Goeie vraag. Dit is echt waarom ik hier een paar jaar mee bezig ben geweest. Het is ook veel uitstelgedrag, wat ik niet begrijp van mezelf. Echt een worsteling was het. Ik vind het belangrijk om hier de intensieve begeleiding van mijn creatief producent, Eefje Blankevoort, te noemen. Zij bleef maar roepen: “Maartje, dit gaat over jou!” We hadden drie thema’s vastgesteld: ten eerste de maatschappelijke vrouwengeschiedenis van Nederland, ten tweede de levens van deze twee vrouwen en ten derde gaat het ook over het nu, over mijzelf. Maar die laatste laag, daar wilde ik heel lang niet aan. Dus dan ging ik me maar ergens in verliezen. Er is bijvoorbeeld een website over Koudekerke, het geboortedorp van Mina, waarop je helemaal kunt zien hoe die huisjes in de jaren twintig gebouwd zijn. En of er elektriciteit was, of een stoomtram. Dat heb ik dus allemaal zitten onderzoeken. En Eefje weer: “Ja, maar: jouw verhaal!” Als verteller moest ik op een gegeven moment een positie innemen, uitleggen waarom ik dit wil vertellen en ook waarom ik ervan volschiet. Bij mijn allereerste gesprek gebeurde dat al. Ik was nog geen twintig minuten binnen bij de familie Marinusse of ik begon te huilen. En vervolgens loop ik in dat hele researchproces jarenlang met een grote boog om die huilbui heen. Daarom is het zo belangrijk dat je hierin goed wordt begeleid. Nu ik die voice-overs eenmaal sta in te spreken in Hilversum vind ik dat nog steeds bloedspannend, het komt echt uit mijn tenen. Dit is waarom iets als het NPO Fonds bijvoorbeeld echt nodig is, want zo’n proces kun je niet overhaasten. Over elke zin is zo lang nagedacht. Je toon vinden, dat is cruciaal. Er verschijnen veel podcasts over persoonlijke zoektochten, maar makers krijgen er maar weinig tijd voor. Soms mis ik dat het ook echt door mensen heen is gegaan. Wat je in Mina & Mevrouw hoort, is nog maar het topje van de ijsberg. Er zit nog zo veel achter, heel veel wordt nog niet gezegd. En Eefje weet wat er allemaal onder zit. Zij kent die ijsberg.’
Wat hoop je dat Mina & Mevrouw bij de luisteraars teweegbrengt?
‘Ik hoop dat ze in gesprek gaan met hun moeder, hun oma's, hun overgrootmoeders, om te praten over de vrouwbeelden die zij hebben meegekregen en doorgegeven. Misschien dat mensen ook nog een dagboek hebben liggen van hun voormoeders, dat ze dan eindelijk eens serieus kunnen gaan nemen. Verder zou het mooi zijn als luisteraars aan het denken worden gezet over hun eigen blinde vlekken ten opzichte van personeel. Want deze podcast vertelt – met een grote historische omweg – ook het verhaal van de zwart betaalde schoonmaker van nu, van de nanny en de flitsbezorger. Ik had het daarover met Wim Geertse, de zoon van Mina’s vriendin Betje. Hij vond het aangrijpend om te horen hoe hard Mina had gewerkt, maar zei ook: “Mina was geen nummer. Ze werd gezien, gezien als persoon.” Dat is ook zo, het zou te makkelijk zijn om haar leven samen te vatten als: ze werd uitgebuit. Maar bepaalde dingen werden niet gezien, of ze werden alleen opportunistisch gezien. Dan schreef mijn overgrootmoeder in haar dagboek: “Ze is zo ziek, arme, arme Mina! Maar wanneer kan ze weer aan het werk?” Hier gaat het ook over in de gesprekken van nu over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer: de blinde vlekken van de machthebber. Ik hoop dat luisteraars ook gaan nadenken over vragen als: in hoeverre waardeer ik eigenlijk het huishoudelijk werk dat voor mij wordt gedaan?’