Een jonge Nederlandse museumcurator sterft onder verdachte omstandigheden in Qatar. In deze zevendelige podcast zoekt Lex Boon uit wat er gebeurd is.

Jacob van Gulik is begin dertig als hij na allerlei studies en omzwervingen zijn droombaan vindt. In het privémuseum van een steenrijke Qatarese sjeik mag hij zich als assistent-curator bezighouden met de gigantische maar onoverzichtelijke collectie. Een stressvolle baan, maar hij is jong en leeft gezond. Toch wordt hij in 2021 dood aangetroffen in bed. Er zijn allerlei verdachte omstandigheden, maar volgens de autoriteiten stierf hij een natuurlijke dood. Zijn ouders in Nederland blijven met veel vragen achter. In een uiterste poging om antwoorden te krijgen nemen ze contact op met kunstdetective Arthur Brand, die op zijn beurt de hulp inschakelt van journalist Lex Boon. Boon, onder meer bekend van zijn boek over ananas, is een journalist die al vaker in vreemde zaken de onderste steen boven heeft weten te krijgen. Maar een moordmysterie is ook voor hem nieuw. Als hij van Kees Wieringa, de Nederlandse museumdirecteur en voormalige baas van Jacob, hoort wat er allemaal speelde in het museum, is de geest echt uit de fles. Boon gaat de dood van Jacob tot op de bodem uitzoeken, met als resultaat de zevendelige podcastserie Jacob, dood in Qatar.

Jacob van Gulik

Jacob komt uit een vooraanstaande en succesvolle familie: zijn vader is chirurg en zijn grootvader Robert van Gulik was in de vorige eeuw een bekende wetenschapper en schrijver van detectiveromans. Hoofdpersoon in zijn boeken was de Chinese rechter Tie, een bedachtzame en doortastende magistraat die in elk boek een moord oploste. Boon heeft dit thema op een mooie en slimme manier door de podcast heen gevlochten. Op momenten waarop hij even vastloopt of twijfelt, gebruikt hij de strategieën van de rechter als houvast. De titels van de afleveringen bestaan niet zoals gebruikelijk uit één of twee woorden, maar zijn lange, beschrijvende zinnen, net als de hoofdstuktitels van de rechter Tie-boeken.

Maar hoe meer Boon ontdekt, hoe ingewikkelder de zaak wordt. Het Qatarese museum blijkt een slangenkuil vol roddel en achterklap, de oliestaat zelf staat natuurlijk bekend om het onvrije regime. En ook Jacob blijft een wat ongrijpbare figuur. Toch doet Boon een paar indrukwekkende ontdekkingen. Helaas heeft hij van sommige cruciale momenten geen audio en moet hij die gaten opvullen met voice-overs en gesprekken met zijn collega Brand. Die blijft er de hele tijd op hameren dat Jacob wel vermoord moét zijn, terwijl Boon alle opties open wil laten. Dat wordt soms iets te veel uitgespeeld, maar het gedegen onderzoek en de uitstekend geschreven afleveringen – die allemaal eindigen in een fikse cliffhanger – zorgen ervoor dat Jacob, dood in Qatar een podcast is die je in één keer uit wilt luisteren.

de podcastgids in je mailbox?