Met een mix van archiefbeelden, interviews en gedramatiseerde scènes uit de toekomst (uit 2073, inderdaad) wil regisseur Asif Kapadia de kijker wakker schudden en oproepen tot actie. In Venetië, waar de film afgelopen september in première ging, spraken we met de bevlogen regisseur.
Waarom deze film?
Kapadia: ‘Het begon voor mij allemaal met Brexit in 2015, 2016. Toen we in Groot-Brittannië discussieerden over het verlaten van de EU. Ik schrok van al die openlijke vreemdelingenhaat in de debatten en dat niemand daar echt op aangesproken werd. De enkeling die dat wel probeerde werd gelijk de mond gesnoerd.
Een tweede vonkje was toen in ik 2016, pal nadat Groot-Brittannië voor Brexit gekozen had, in de VS was voor een aflevering van de serie Mindhunter. Ik zat de hele periode in Pittsburgh (Pennsylvania) en dat was een van de swing states in de race tussen Trump en Clinton. Ik hoorde daar precies dezelfde taal die ik tijdens onze Brexitcampagnes had gehoord. Dezelfde idiot proof-zinnen met drie woorden. Zoals: ‘Take Back Control’ en ‘Make America Great’. Tegen al mijn Amerikaanse collega’s zei ik toen al dat Trump ging winnen. Omdat ook hij de immigranten overal de schuld van gaf. En ondertussen bleven de miljardairs buiten schot, want die hoefden nauwelijks belasting te betalen.
Tijdens corona, in 2020, ging ik dieper graven en probeerde ik de lijntjes aan elkaar te knopen. Iedereen zat toch thuis en ik legde over de hele wereld contacten. Ik sprak met professoren, activisten en journalisten en iedereen zei hetzelfde: “Ja, dit gebeurt ook bij ons, maar een andere manier dan in het verleden. Omdat technologie nu in hoge mate bepaalt welk nieuws mensen tot zich nemen.” Zodat ik tot de conclusie kwam dat de opkomst van fascisme en autoritarisme, de vernietiging van de planeet, en de macht van technologie en big data allemaal met elkaar verbonden zijn. Een soort driehoek van ellende. Die zo sterk is dat je eigenlijk niets over de afzonderlijke elementen kan zeggen zonder dat je de andere benoemt.’