Nooit is hij zijn interesse kwijtgeraakt in die ene vraag: waarom houden we van muziek? ‘We kunnen veel over mensen begrijpen door die vraag te beantwoorden,’ zegt Brian Eno (1948) in Eno, Gary Hustwits uitmuntende en vindingrijke documentaire over de elektronisch muzikant, kunstenaar en activist. Althans, in de versie die uw verslaggever van dienst kreeg voorgeschoteld. Dankzij speciale software is elke vertoning van Eno anders: scènes verschillen, evenals de muziek en de montage.
Het is Hustwits manier om recht te doen aan de creativiteit van Eno – voluit Brian Peter George St. John le Baptiste de la Salle Eno. Met zo’n naam moet je haast wel als legendarisch de boeken ingaan. Eno was een van de originele bandleden van de grensverleggende Britse glamrockband Roxy Music, geldt als grondlegger van de ambient en hielp als producer artiesten en bands als David Bowie, Talking Heads en U2 aan hun unieke geluid. Misschien minder bekend: Eno componeerde tevens het startmuziekje van Microsoft Windows.
Nog zoiets onvergetelijks: de Brit blijkt óók de man die Joni Mitchell nee verkocht toen ze hem vroeg een ambientalbum met haar te maken. Eno was nog aan het bekomen van de aanvankelijk zeer lauwe ontvangst van het nieuwe genre waarmee hij de muziekwereld opschudde. ‘Ik wilde niks meer met ambient te maken hebben.’ Mitchells aanbod afslaan was evenwel ‘de grootste fout van zijn carrière’, aldus een goed gemutste Eno in Eno. Hij filosofeert er lustig, poëtisch en zinnig op los over muziek als landschap en de invloed ervan op zijn leven en de mensheid. ‘Zingen is de sleutel tot wereldvrede,’ zegt hij. Uit zijn mond klinkt het niet naïef, maar waar.