Wijlen Prins Bernhard stond niet bekend als een fanatieke klusser, maar het zou geen pas geven om deze oud-bewoner de schuld te geven van al het achterstallig onderhoud aan het zeventiende-eeuws Paleis Soestdijk. Dit uit 25 gebouwen plus een tuin van 185 hectare bestaande voormalige Koninklijke complex werd in 2017 voor nog geen twee miljoen door de overheid van de hand gedaan aan de MeyerBergman Erfgoed Groep. Een bedrag waarvoor je in populaire postcodegebieden hooguit een pandje vol authentieke details koopt dat, als je al iemand kunt vinden, handenvol klauwen kost om op te knappen. Hetzelfde is met Soestdijk aan de hand. De projectontwikkelaar die het kocht beweerde zo’n honderd miljoen nodig te hebben om het paleis te restaureren om er daarna leuke dingen mee te kunnen gaan doen. Dat bedrag wil hij terugverdienen door onder meer het bouwen van een hotel met 120 kamers en een groot aantal huizen. Dat daar ook wat bomen voor moeten wijken vindt niemand leuk, maar een omelet bak je ook niet zonder eieren te breken.
Dit is samengevat het uitgangspunt van Frans Bromets parel Het nieuwe Soestdijk. Die titel is een knipoog naar Het nieuwe Rijksmuseum, een documentaire over een verbouwing die door de strijd om een doorgaande fietsroute nogal wat vertraging opliep. Terug naar Baarn, waar omwonenden allesbehalve enthousiast reageerden op de bouwplannen van hun nieuwe buren.