‘Ik geloof niet dat er een andere stad op aarde zo mooi is als Parijs,’ schreef de schilder Edward Hopper vanuit Parijs in 1906 in een brief aan zijn moeder, ‘of dat er een volk bestaat met zo’n grote liefde voor schoonheid als de Fransen.’ Hopper was tussen 1906 en 1910 regelmatig in Parijs, maar zat niet tussen de bohémien artiesten op Montmartre. Terwijl Matisse, Picasso en Modigliani wijn dronken en prostituées bezochten, logeerde de jonge Hopper bij een religieuze gemeenschap aan de andere kant van de Seine, de rive gauche.
Die afzondering was typisch voor de solitaire Hopper (1882-1967), wiens schilderijen dikwijls eenzame figuren afbeelden – of in elk geval mensen in hun eentje. Vandaag zendt Avrotros in Close Up de documentaire Edward Hopper - An American Love Story uit. De kunstenaar trouwde in 1924 trouwde met collega-schilder Josephine Nivison. Zij gebruikte levendige expressieve kleuren, hij nam dat over. Zij was heel extravert, hij juist niet. Hopper schilderde veel leegte, ook midden in de stad. Een voorbeeld daarvan is zijn beroemdste werk Nighthawks uit 1942: een surrealistisch nachtcafé met eenzame figuren aan de bar.