In Dear Home of Scars van documentairemaker Marina Meijer staat de Ghanese kunstenaar Ibrahim Mahama (Tamale, 1987) centraal. Mahama wordt gezien als een van de belangrijkste Afrikaanse kunstenaars van dit moment. De afgelopen jaren had hij solotentoonstellingen over de hele wereld, onder meer in Antwerpen, waar hij een voormalig gebouw van de Koloniale Hogeschool inpakte in aan elkaar genaaide jute zakken: een verwijzing naar de koffie en cacao die in koloniale tijd in dergelijke zakken vanuit Ghana werden verscheept, en naar het voortbestaan van ongelijke wereldhandel in onze tijd.
In Nederland exposeerde hij in 2022-2023 in de Amsterdamse Oude Kerk. De tentoonstelling Garden of Scars legde een verband tussen de geschiedenis van de kerk en de koloniale geschiedenis van Ghana, tussen de kooplieden, zeelui en notabelen die onder de kerkvloer begraven liggen en sporen van de forten die Nederland tussen 1612 en 1872 aan de Ghanese kust bezat, als onderdeel van ‘de Nederlandse Goudkust’.
Mahama reist de hele wereld rond, maar keert telkens terug naar zijn geboortegrond in Noord-Ghana. In 2019 opende hij in Tamale een kunstcentrum waar workshops worden gegeven aan scholieren. Een jaar later stichtte hij er een studiocomplex, Red Clay Studio, waar kunstenaars tentoonstellingen kunnen organiseren, onderzoek kunnen doen en als artist-in-residence kunnen verblijven.