‘Hier is het midden! Meisjes, verspreid je!’
‘Sveta, steek je arm verder uit, anders past mijn pompon niet.’
‘Tania, ik snap het, maar ik moet me concentreren!’
De openingsscène van Nice Ladies is eigenlijk gewoon een instantklassieker. Het geharrewar tussen de danseressen, hun ritselende pompons, de strenge juf Tania – en dan vervolgens: het vol overgave vingerknippen, glimlachen en zielsgelukkig dansen van deze groep seniorencheerleaders, gekleed in fantastische donkerrode pakjes, tegen de achtergrond van de Oekraïense natuur. Het beeld kan zo een museum in, maar hier begint het verhaal van Nice Ladies pas.
Nice Ladies is een groep oudere cheerleaders, die in hun thuisland Oekraïne door hun leeftijd veel aandacht trokken. Velen van hen zijn al oma, maar ze doen mee aan cheerleaderswedstrijden in de categorie 25+: de oudste categorie die er is. Hier zit een film in, dacht de jonge documentairemaker Mariia Ponomarova. Ze deed op dat moment het laatste jaar van de Filmacademie in Amsterdam en toog naar Charkiv om de Nice Ladies te gaan filmen. Alles liep anders toen vervolgens Rusland Oekraïne binnenviel. De film, die Ponomarova bedacht had als een feministisch portret, ging ineens over de verschrikkingen van de oorlog, blijven of vluchten en hoe een oorlog zelfs binnen een vrolijke groep cheerleaders verdeeldheid zaait – al vinden ze elkaar gelukkig ook wel weer.