De hardste lach tijdens het afgelopen festival van Venetië hoorde ik bij David Finchers The Killer. In deze superieure genrefilm zitten we in het hoofd van een naamloze huurmoordenaar, die we in het begin van de film zien bij de minutieuze voorbereidingen op een aanslag in Parijs. In voice-over vertelt hij over zijn vak, het eindeloze wachten (‘Ongelooflijk hoe uitputtend het is om niets te doen.’), en wat de beste vermomming is.
‘Ik probeer zoveel mogelijk op een Duitse toerist te lijken,’ bekent de killer: ‘want Fransen mijden Duitse toeristen zoals de rest van de wereld pantomimespelers mijdt.’ Er moet iets van waarheid in zitten, want de zaal ontplofte bijna.
En het is hem gelukt, want de door Michael Fassbender gespeelde huurmoordenaar valt met zijn frisse vakantiekleren en goedkope bucket hat nauwelijks op. Heel anders dan de door Tom Cruise gespeelde huurmoordenaar in Collateral (2004), met zijn veel te strakke grijze haardos. Of, veel verder terug in de filmgeschiedenis, Alain Delon en diens opvallende Borsalino in Jean-Pierre Melville’s Le samouraï (1967).
In David Finchers nieuwe film The Killer ziet de naamloze huurmoordenaar eruit als een doorsnee burger. Om de banaliteit van het kwaad nog maar eens te benadrukken.
Anonimiteit was ook precies de bedoeling van regisseur David Fincher, die met The Killer een soort anti-Bond wilde maken. Geen coole moordenaar in smoking, maar iemand die eruitziet als een doorsnee burger. Om de banaliteit van het kwaad nog maar eens te benadrukken.
Op de persconferentie van de film in Venetië grapte de regisseur daarover: ‘Mijn hoofdpersonage mocht er juist niet eng of stoer uitzien. Mijn hoop is dat iemand deze film ziet en vervolgens in de supermarkt nerveus gaat kijken naar iedereen achter hem in de rij.’
Hoe vaak huurmoordenaars – al dan niet voorzien van een license to kill – ook worden geromantiseerd in films, voor Fincher is het verschil met seriemoordenaars niet veel meer dan de opdracht waarachter huurmoordenaars zich kunnen verschuilen. En seriemoordenaars zijn nu eenmaal een favoriet onderwerp van de regisseur, die ze eerder al onder een vergrootglas legde in zijn films Seven, Zodiac en The Girl with the Dragon Tattoo.
En onlangs ook nog in de serie Mindhunter (2017), die helaas door Netflix na twee hoogwaardige seizoenen werd stopgezet. Dat betekende overigens niet dat er kwaad bloed was ontstaan tussen Fincher en de streamer, want The Killer werd gemaakt in opdracht van datzelfde Netflix, waar hij – na eerst twee weken in de bioscoop – vanaf 10 november te zien is.
The Killer
The Killer is vanaf 10 november te zien op Netflix.