‘Jij bent ofwel extreem gestoord ofwel extreem creatief!’ Duidelijk een opmerking uit de koker van scenarist Charlie Kaufman, dit dubieuze compliment dat wordt uitgesproken in de animatiefilm Orion and the Dark. Hoe vaak zal Kaufman zoiets zelf niet in zijn leven hebben gehoord? De schrijver van excentrieke films als Being John Malkovich, Adaptation en Eternal Sunshine of the Spotless Mind heeft een grote schare fans, maar stuitte in zijn loopbaan ook vaak op onbegrip en afwijzing.
Orion and the Dark, een coproductie van DreamWorks en Netflix, is een vrolijke film voor het hele gezin, maar ook onmiskenbaar een Kaufman-creatie. Zoals vaak in zijn werk heeft de hoofdpersoon last van fobieën (al gaat het nu eens om een jochie van elf in plaats van een man van middelbare leeftijd), staan er existentiële thema’s centraal en heeft de vertelling een ingebakken droste-effect.
De plot doet enigszins denken aan Pixarfilms als Inside Out, Soul en Elemental, waarin abstracte begrippen worden gepersonifieerd. Hoofdpersoon Orion is als de dood voor het donker, tot hij op een nacht wordt bezocht door Donker zelf, een aimabel wezen dat hem wil aantonen hoe mooi en bijzonder de nacht eigenlijk is. Hij besluit Orion mee te nemen tijdens zijn dagelijkse reis om de wereld, en stelt hem onderweg voor aan collega’s als Slaap, Droom en Stilte.