Onlangs werd op het stationsplein in Rotterdam het beeld Containing Moments onthuld: een zwarte vrouw op sneakers, blik in de verte. Uit een deel van de (soms uitgesproken racistische) reacties bleek dat niet iedereen begreep waarom nu juist een zwarte vrouw zo’n prominente plek kreeg in de stad. Een kleine greep uit de commentaren: ‘Lui, dik, ongeïnteresseerd, werkloos en vast tienermoeder.’
Specifiek voor zwarte vrouwen liggen er vaker zulke kwaadaardige oordelen klaar, betoogt documentaire On the Record. De Amerikaanse film doet een poging om dat fenomeen tegen het licht te houden, door het MeToo-verhaal te vertellen van zwarte vrouwen die het slachtoffer werden van hiphop-mastodont Russell Simmons.
De docu opent met de stelling dat het geen toeval is dat er lange tijd nauwelijks zwarte vrouwen onderdeel zijn geweest van de MeToo-beweging. Want: in de hiërarchische maatschappelijke structuur van het westen staan witte mannen aan de top en bungelen zwarte vrouwen onderaan. On the Record heeft dan ook een duidelijke boodschap: ‘Het is de hoogste tijd dat zwarte vrouwen worden gehoord én geloofd.’
De hoofdpersoon is Drew Dixon, die zich met talent, passie en inzet weet op te werken van telefoniste naar hoofd Artist & Repertoire bij het belangrijkste hiphop-label Def Jam. In die functie scout ze naar nieuwe artiesten. Haar baas is Russell Simmons (medeoprichter van het label).