In de atelierruimte kijkt kunstenaar Joseph Klibansky (1984) tevreden naar zijn werk Beyond the clouds, een gefotoshopte canvas van zesendertig vierkante meter. ‘Drie keer zo groot als De nachtwacht,’ constateert Klibansky. Die vergelijking met het iconische werk van Rembrandt maakt de kunstenaar met een specifieke reden: ‘Dan beseffen ik en anderen misschien: oké, zo groot is het eigenlijk.’ Niet voor lang overigens, want een dag later zal Klibansky het gigantische doek, gemaakt in opdracht van abn amro MeesPierson, in tienduizenden stukken versnijden. De versnipperde onderdelen worden aan zakenrelaties geschonken.
Klibansky’s werk wordt over de hele wereld verkocht. Max Verstappen, DJ Tiësto, en Madonna behoren tot zijn klanten. Klibansky, voor wie geldt dat marketing onlosmakelijk verbonden is met zijn kunstproductie, bouwde een bedrijf op waarin zijn familie (vader, moeder, broer en schoonzus) alsook een team van vijfentwintig medewerkers hem bijstaan. De kunstenaar, die zichzelf liever ‘artist’ noemt, doorliep een business-school en probeerde het in de kunst.