De Amerikaanse regisseur Alexander Payne (1961) slaagt er als geen ander in de kijker te laten houden van stugge, lompe, in zichzelf gekeerde personages. Van de angstige pensionado Warren in About Schmidt en de egocentrische wijnkenner Miles in Sideways, tot de eigenwijze, verwarde Woody in Nebraska. Aan Paynes verzameling loveable loners kan weer een personage toegevoegd worden: de norse, strikte professor Paul Hunham uit zijn nieuwe film, The Holdovers.
Het komische drama The Holdovers speelt zich af op de vrijwel lege campus van een chique kostschool. Het is winter 1970, bijna Kerstmis en iedereen gaat gezellig naar huis. Op een handjevol arme achterblijvers (de holdovers uit de titel) na. Onder hen de eerdergenoemde professor Hunham, die niet erg geliefd is onder zijn collega’s, maar nog veel minder bij zijn studenten. In de klas heeft Paul de felste discussies met de opstandige Angus, en laat dat nou net een van de holdovers te zijn.
Paul Hunham wordt gespeeld door Paul Giamatti, de acteur die bijna twintig jaar geleden wereldwijd doorbrak met zijn hoofdrol in Paynes verrassende filmhit Sideways. Giamatti was destijds zo overtuigend als de pedante wijnkenner Miles dat het grote publiek alles voor waar aannam wat hij in Sideways over wijn vertelde. Met desastreuze gevolgen voor de door Miles verafschuwde merlotwijnen.
Wanneer we Payne half oktober via Zoom over The Holdovers spreken keren we eerst even terug naar het onverwachte succes van Sideways destijds.
Als Miles slaagde Paul Giamatti erin de wereld ervan te overtuigen dat de pinot grigio een veel betere wijndruif is dan de merlot, maar de leden van de Academy wist hij er niet toe te bewegen hem zelfs maar te nomineren een Oscar. Was u verbaasd over beide dingen?
Alexander Payne: ‘Jazeker. Om te beginnen had ik nooit gedacht dat zo’n fijne, kleine komedie van mij zo veel impact zou hebben. Dat de consumptie van merlotwijn zou instorten en iedereen ineens pinot grigio ging drinken. En dat alleen naar aanleiding van wat Miles zegt. Eén zinnetje. Onbegrijpelijk, maar nog steeds waar, want de film wordt ook twintig jaar later nog goed bekeken. Vooral op wijnclubs. En wat Paul betreft: hoe kun je de leden van de Academy nog serieus nemen als ze hem zelfs bij zo’n prestatie over het hoofd zien?’