Zware kost, dit waargebeurde gevangenisdrama uit Uruguay, maar zeer de moeite waard. In 1973 worden drie leden van de guerrillabeweging Tupamaros, onder wie de latere president José Mujica, opgepakt door het militaire regime in Uruguay. Twaalf lange jaren moeten de mannen in de meest barre omstandigheden zien te overleven. Met fraai camerawerk, subtiel spel en een evenwichtig scenario worden de verstrijkende tijd en de wanhoop van de gevangenen knap invoelbaar gemaakt. Wat goed gedoseerde flashbacks en hoopvolle momenten houden het leed voor de kijker draaglijk. Winnaar van tientallen festivalprijzen.
Netflix verwijdert eind december en begin januari een hoop topfilms van de streamingdienst. In dit artikel tippen we de acht belangrijkste films die nog maar korte tijd te zien zijn.
A Quiet Place
nog t/m 31 december te zien
De simpelste concepten leveren soms de effectiefste films op. In een post-apocalyptisch Amerika lopen monsters rond die niet kunnen zien maar des te beter horen. Het is dus zaak om continu doodstil te blijven. We volgen een gezin (pa en ma worden gespeeld door regisseur John Krasinski en zijn echtgenote Emily Blunt) dat zich voor de monsters schuilhoudt op een boerderij. Verwacht verder niet te veel uitleg of diepere lagen, alleen een razend spannende kijk- en luisterervaring, met echo's van de betere films van M. Night Shyamalan.
American Gangster
nog t/m 31 december te zien
Goed gemaakte, voor regisseur Ridley Scott ingetogen film over Frank Lucas, een drugsbaron die vanaf het eind van de jaren zestig de wijk Harlem bevoorraadde. Hij wist met zijn façade van burgerlijke degelijkheid jaren uit de handen van de politie te blijven. Denzel Washington en Russell Crowe sprankelen als Lucas en zijn tegenpool, politieman Richie Roberts, die ethisch gezien meer met elkaar overeenkomen dan met hun collega‘s. Het kat-en-muisspel tussen die twee, de grens tussen goed en kwaad: opzienbarende nieuwe aspecten biedt het verhaal niet. Actrice Ruby Dee (1922–2014) ontving een Oscarnominatie voor haar bijrol als Mama Lucas.
Loving
nog t/m 31 december te zien
Op feiten gebaseerd drama over simpele boer Richard Loving (Joel Edgerton) die wil trouwen met Mildred (Ruth Negga). Maar... Richard is wit, Mildred is zwart, en het verhaal speelt zich af in Virginia in de jaren zestig, toen het nog bij wet verboden was dat wit en zwart met elkaar trouwden. Sterk, ingehouden drama van Jeff Nichols (Mud, Take Shelter) blijft dicht bij de Lovings en scheert – gelukkig maar – langs de historische rechtszaak die het gevolg was van hun weigering zich aan de wetten van Virginia te houden.
Lees ook ons interview met regisseur Jeff Nichols: 'Ze hebben geen politieke agenda, enkel liefde'
Barbarian
nog t/m 3 januari te zien
Wanneer de jonge Tess (Georgina Campbell) op een regenachtige nacht arriveert in een verlepte buitenwijk van Detroit, blijkt haar Airbnb door een dubbelboeking te moeten worden gedeeld met de eigenaardige Keith (Bill Skarsgård). En met de bewoners van de kelder. Alleszins vermakelijke horror in drie hoofdstukken, die met sjeu met genre- én genderclichés speelt. Want ondanks dat de geëmancipeerde hoofdrolspeelster alle voorzorgsmaatregelen uit het boekje neemt om te voorkomen dat de aardig lijkende jongeman haar als een seksueel roofdier zou kunnen uitbuiten, besluit ze toch steeds – ook wanneer alle seinen op rood staan – beleefd te blijven en anderen te helpen.
Babylon
nog t/m 5 januari te zien
Hollywood, 1926. De sterren van de zwijgende films stralen nog volop, maar een jaar later zal de eerste sprekende film – Al Jolsons The Jazz Singer – de verhoudingen in Hollywood volledig op zijn kop zetten. En een einde maken aan de carrières van oudgediende Jack Conrad (Pitt) en de exuberante nieuwkomer Nellie LaRoy (Margot Robbie). Wervelend, tachtig miljoen dollar kostend en ruim drie uur durend spektakelstuk van regisseur Damien Chazelle (Whiplash, La La Land) is zowel jazzy ode aan de magie van de cinema als snijdende satire op de liederlijkheid van Hollywood. Betoverend en afstotend tegelijk.
Puss in Boots: The Last Wish
nog t/m 6 januari te zien
De Gelaarsde Kat uit de Shrek-films kreeg in 2011 zijn eigen spin-off en bleek prima op eigen poten te kunnen staan. Toch duurde het nog eens elf jaar voordat de held-met-snorharen nog eens mocht komen opdraven. Ditmaal gaat hij op zoek naar een gevallen ster en kruist hij de degens met o.a. een sadistische zoetekauw, Goudlokje en de drie beren en een wolf die beweert De Dood te zijn. De humor is weer heerlijk dwars en soms zelfs behoorlijk gewaagd, waardoor er voor volwassenen ook genoeg te genieten valt. Nieuw is de briljante en energieke mix van verschillende animatiestijlen, die de makers goed hebben afgekeken van Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018).
Munich
nog t/m 7 januari te zien
Na de moord op Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München krijgt een team Mossad-agenten onder leiding van Avner (Eric Bana) de opdracht om daders en opdrachtgevers op te sporen en te vermoorden. Een lastige opdracht, vooral omdat de agenten zich ermee moeten verzoenen dat ze uiteindelijk net zoveel dood en verderf zaaien als hun doelwitten. Een van de beste serieuze films van Steven Spielberg. Hij kiest partij, niet tegen de Palestijnen of de Israëli's, maar tegen de vicieuze cirkel van wraaknemingen. Prima spel van alle acteurs.
Wekelijks filmtips voor Netflix ontvangen?
elke vrijdag
Ben je benieuwd welke nieuwe films er elke week op Netflix verschijnen? We tippen de beste nieuwe films in onze nieuwsbrief die wekelijks op vrijdagmiddag wordt verstuurd, zodat je goed voorbereid aan het weekend kunt beginnen.