‘Wat is dat nou?’
‘Overnight oats.’
‘Ken ik niet. Jij eet ook steeds meer apartigheid de laatste tijd.’
‘Er is nog zoveel dat ik niet ken.’
Tja, nieuwigheden in een traditionelere omgeving: het blijft lastig. Dat zien we ook in Woeste grond, een nieuwe dagelijkse dramaserie van de NPO, waarin drie generaties van een boerenfamilie worden gevolgd, terwijl de leden uit alle macht proberen om de melkveehouderij toekomstbestendig te maken. Want het boerenbedrijf en het boerenleven staan – zeker volgens de sector zelf – al jaren onder druk, met de nodige debatten en tractorprotesten tot gevolg.
Die ontwikkelingen vormen natuurlijk perfect voer voor een spannende dramaserie over zo’n bedrijf gerund door verschillende generaties. Toch spreekt producent Johan Nijenhuis liever van een ‘soap in de beste traditie van het genre’, zoals hij het eerder dit jaar samenvatte in gesprek met streekomroep 1Twente. Nijenhuis situeerde de serie op een grootschalig terrein in Twente, in dezelfde contreien als waar hij zelf eerder de serie Van jonge leu en oale grond en film De beentjes van St. Hildegard maakte. En dan werd er voor Woeste grond ook nog gebruikgemaakt van ‘de grootste filmset van Nederland sinds Flodder van Dick Maas in Almere’.