Het idee voor de film Das Lehrerzimmer ontstaat tijdens een wandelvakantie van regisseur Ilker Çatak en scenarioschrijver Johannes Duncker. De twee kennen elkaar al sinds ze samen in de brugklas van het gymnasium zaten. Wanneer het gesprek over diefstal gaat en hoe ongemakkelijk het wordt als de dader een bekende is, moeten beiden meteen denken aan een incident uit hun eigen schooltijd. Toen pikten twee van hun klasgenoten regelmatig spullen uit de kleren van kinderen die aan het gymmen waren.
Iedereen in de klas wist ervan, maar niemand zei iets, want klikken deed je niet. Desondanks had de schoolleiding er toch lucht van gekregen, zo bleek toen drie leraren op een dag hun lokaal binnen stapten met de mededeling: ‘Mädels raus. Jungs, Portmonees auf den Tisch und nach vorne stellen.’ Oftewel: ‘Meiden, naar buiten. Jongens, je portemonnee op tafel leggen en naar voren komen.’
Dat de leraren dit deden en dat alle jongens – Ilker en Johannes incluis – zonder morren hun portemonnee op tafel legden en naar voren kwamen, heeft veel indruk gemaakt. Zo veel dat ze er bijna dertig jaar later tijdens het wandelen aan terug moeten denken en besluiten dat het een film waard is.