Het racisme tegen zwarte Amerikanen is verwant aan het fascisme in nazi-Duitsland en het kastenstelsel in India. Al deze vormen van onderdrukking maken deel uit van één groot, wereldwijd systeem. Dit betoogt de Afro-Amerikaanse schrijfster Isabel Wilkerson in haar non-fictieboek Caste: The Origins of Our Discontents uit 2020. Mede dankzij aanbevelingen van Oprah Winfrey en Barack Obama werd de ruim vijfhonderd pagina’s dikke pil direct na verschijning een enorme bestseller.
Door verschillende kennissen, onder wie Oprah en Steven Spielberg, werd cineast Ava DuVernay destijds aangespoord het boek te verfilmen. Dat is niet verrassend; als regisseur, producent en coscenarist van onder meer de speelfilm Selma (2014), de documentaire 13th (2016) en de miniserie When They See Us (2019) is DuVernay een van de meest prominente en bejubelde Afro-Amerikaanse filmmakers van dit moment.
Wat wél verrast is de vorm die DuVernay voor de verfilming koos: geen educatieve docu, maar een dramafilm. Origin focust niet primair op de inhoud van het boek, maar vooral op de totstandkoming ervan. Met een imposante hoofdrol van Aunjanue Ellis-Taylor (King Richard) als Isabel Wilkerson, die tijdens het schrijfproces veel te verstouwen krijgt: eerst verliest ze haar echtgenoot, dan haar moeder, dan een geliefde nicht. Tussen de drama’s door wordt haar onderzoek verbeeld: gesprekken die ze voert, reizen die ze maakt, historische reconstructies. De resulterende film voelt soms wat vol en chaotisch aan, maar is ook bewonderenswaardig ambitieus en eigenzinnig.