‘Praat ik nu tegen echte mensen?’ De vertwijfelde moeder van de elfjarige Minato kan niet geloven dat het hoofd van de school waar haar zoon op zit, niet wil ingrijpen. Minato heeft tegen haar gezegd dat zijn leraar, Mister Hori, hem heeft geslagen en voor de klas een monster heeft genoemd. En het enige wat het schoolhoofd doet is diep buigen en excuses aanbieden. Maar het probleem aanpakken, ho maar. Terwijl iedereen toch kan zien dat Mister Hori het echte monster is?
Nou ja, als iets duidelijk wordt uit Monster, de nieuwe film van de Japanse meesterfilmer Hirokazu Kore-eda (1962), is het wel dat het heel moeilijk te bepalen is wie een monster is. Zo horen we in de film de geplaagde Minato en zijn vriendje Yori zichzelf monsters noemen, vindt Minato’s moeder Hori dus een monster, en noemt een collega van Hori de ouders van de leerlingen weer monsters.
Bovendien krijgen we in Kore-eda’s film ‘de waarheid’ vanuit drie verschillende oogpunten voorgeschoteld. Vanuit de beleving van Minato’s moeder, vervolgens door de ogen van Mister Hori, en tenslotte zoals Minato het zelf allemaal heeft beleefd. Zodat we uiteindelijk nog niet zeker weten wat de waarheid is, en wie het monster.