‘Wij hebben óók een beroep waarin veel op het spel staat! Studiobaas Matt Remick (Seth Rogen) is in de zesde aflevering van de Apple TV+-serie The Studio woedend. Hij is door zijn date meegevraagd naar een diner met een aantal artsen, waar hij als filmnerd totaal niet op zijn plek is. Och, wat doet hij zijn best om te benadrukken dat zijn werk óók heel belangrijk is. Maar ja, vertel dat maar eens aan tafelgenoten die hooguit ‘Barbenheimer’ hebben gezien, en die geen idee hebben wie Ari Aster is. De hoogdravende studiobaas wordt er uitgelachen.
Matt neemt zijn werk héél serieus, maar hij werkt in een industrie waarin creativiteit het voortdurend aflegt tegen financiële en commerciële belangen. In de eerste aflevering wordt hij gepromoveerd tot de nieuwe studiobaas, waarna hij meteen groot begint te denken. Hij kan nu bijvoorbeeld samenwerken met Martin Scorsese! Een droom komt uit! Maar de praktijk blijkt al snel weerbarstig, want door al die commerciële belangen kan het zomaar gebeuren dat diezelfde Scorsese (gespeeld door zichzelf) woedend bij hem wegloopt. Matt wil de grote voorvechter zijn van kwalitatief hoogstaande cinema, maar moet nu als zakenman kille beslissingen nemen. Maakt hij eigenlijk kunst of geld?
Hollywood op de hak nemen is van alle tijden, zoals bijvoorbeeld te zien is in filmklassiekers als Sunset Boulevard en Singin’ in the Rain en in recentere voorbeelden als BoJack Horseman en Barry. Maar echt goede Hollywood-satire maken, is niet zo makkelijk. Dat zagen we recent bijvoorbeeld nog in de matige HBO-serie The Franchise, die zich afspeelt achter de schermen van een grote superheldenfilm: het wordt al snel flauw, te specifiek of te voor de hand liggend.