Luka (Jonas Smulders), een jonge ambitieuze soldaat, vestigt zich in het legendarische Fort Kairos waar heldhaftige krijgers de overblijfselen van de beschaving verdedigen. In plaats van sluipschutter komt hij in het onderhoudsteam en moet zich onderwerpen aan de strikte code van Kairos.
VPRO Cinema (★★★★) 'Intrigerend, fraai geschoten'
de Volkskrant (★★★) 'Bijzonder zwart-wit universum'
NRC (★★) 'De imposante stijl kan de zelfgenoegzame film niet redden'
HUMO (★★½) 'Atmosfeer wordt ingeruild voor té moraliserende symboliek'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. het absurdistische Luka, een oorlogsdrama van eigen bodem en de terugkeer van Johnny Depp.
Luka (Jessica Woodworth)
De vuurlinie (Roel Reiné)
Op missie in Afghanistan leidt Marco Kroon (Waldemar Torenstra) zijn manschappen op sterke wijze door vuurgevechten. Hij ontvangt daarvoor de hoogste onderscheiding die Nederland kent: de Militaire Willems-Orde. In de jaren erna raakt Marco echter in opspraak.
VPRO Cinema (★★★) 'Overtuigend acteerwerk en indrukwekkende actie'
NRC (★★) 'Misleidend simpel heldenverhaal'
AD (★★) 'Plaatst de omstreden oud-commando kritiekloos op een voetstuk'
Veronica Superguide 'Waldemar Torenstra redt de film'
Jeanne du Barry (Maïwenn)
Als vrouw uit de arbeidersklasse snakt de jonge Jeanne Vaubernier (Maïwenn) naar een hogere status, een haast onmogelijke droom die toch uitkomt door haar charmes. Wanneer ze koning Lodewijk XV (Johnny Depp) ontmoet, is het liefde op het eerste gezicht. Een schandaal in Versailles, want niemand wil een straatmeisje aan het hof.
VPRO Cinema (★★★) 'Overtuigt niet altijd maar weet wel te ontroeren'
NRC (★★★) 'Een geslaagde comeback voor Depp'
Trouw (★★★) 'Kuiser dan gehoopt'
de Volkskrant (★★) 'Zwak scenario, een gebrek aan visie'
Re-release: Le mépris (Jean-Luc Godard)
Franse klassieker uit 1963. Toneelschrijver Paul (Michel Piccoli) verkoopt zijn ziel aan een Amerikaanse filmproducent (Jack Palance), die hem de opdracht geeft het verhaal van de Odyssee te herschrijven voor commerciële doeleinden, en raakt daarmee het respect en de liefde van zijn vrouw (Brigitte Bardot) kwijt.
VPRO Cinema (★★★★★) 'Studie over de onmogelijkheid van filmmaken'
The Times (★★★★★) 'The finest French new wave film'
Filmkrant 'Een film die elke nieuwe generatie opnieuw kan ontdekken'
A Haunting in Venice (Kenneth Branagh)
Hercule Poirot is met pensioen en leeft in een zelfopgelegde ballingschap in Venetië, maar als hij een scéance bijwoont en een van de gasten wordt vermoord belandt de detective in een sinistere wereld van schaduwen en geheimen.
VPRO Cinema (★★★) 'Best vermakelijk'
NRC (★★★) 'Branagh als Hercule Poirot kan zo nog wel even mee'
Filmvandaag (★★★½) 'Welkome afwisseling tussen de whodunits'
Variety 'A mostly satisfying grown-up movie'
Als uw gat maar lacht (Dick Verdult)
De familie Spijkerberg is absurd rijk, maar ook rijkelijk absurd. Het enige kind, de achteloos wrede Amy, zet een Kabuki-achtig theater op om zich te troosten en haar bevoorrecht bestaan schrijnend te portretteren. Deze bonte onderneming dreigt het liefdeloze huishouden te kannibaliseren.
VPRO Cinema (★★) 'Nogal vermoeiend'
de Volkskrant (★★) 'Niets is logisch in deze satire over de rijken'
Filmkrant 'Doet gek, maar is dat niet'
Irgendwann werden wir uns alles erzählen (Emily Atef)
Na de val van de muur hangt de sfeer van een nieuw tijdperk in de lucht, maar de 19-jarige Maria kan er niet mee omgaan. Hetzelfde geldt voor haar buurman. De 20-jaar oudere Henner zoekt toenadering en één aanraking is het begin van een geheime, alles-overheersende relatie.
NRC (★★★) 'De setting is interessanter dan het hoofdverhaal'
de Volkskrant (★★★) 'Sfeervol, maar kabbelend'
The Guardian (★★★★) 'Robust sense of time and place'
Filmkrant 'Gelaagde coming-of-age met onconventionele seksscènes'
After Everything (Castille Landon)
Het vijfde en laatste deel van de After-serie draait om de emotionele ontknoping van de tijdloze romance tussen Hardin en Tessa. Ze hebben alles al meegemaakt als koppel, dus de enige vraag die overblijft is: wat gebeurt er After Everything?
Hollywood Reporter 'Manages to avoid clichés and oversentimentality'
New York Times 'Refreshingly mundane'