Op het afgelopen filmfestival van Cannes spraken we met zeven acteurs uit de cast van Wes Andersons heerlijke nieuwe film Asteroid City. We hadden het onder meer over Andersons gestileerde, droogkomische dialogen, en of die moeilijk uit te spreken zijn.
Breaking Bad-acteur Bryan Cranston, die in Asteroid City voor het eerst met Anderson had samengewerkt, antwoordde toen: ‘Wes weet precies wat hij wil. Op mijn eerste dag moest ik een heel lang stuk tekst spelen. Toen ik eindelijk klaar was, zei hij: “Heel goed Bryan. Dankjewel. Ik wil alleen dat je het de volgende keer veel, veel, veel sneller doet”.’
Hoe moet dat dan wel niet geweest zijn voor Benedict Cumberbatch, Dev Patel, Ben Kingsley en Richard Ayoade? Ook nieuw in de filmfamilie van Anderson, en allemaal te zien in diens korte film The Wonderful Story of Henry Sugar. Want ligt het spreektempo in Asteroid City al hoog, in The Wonderful Story of Henry Sugar ligt dat tempo nog veel, veel, veel hoger.
Opmerkelijk genoeg zijn de teksten niet van Wes Anderson zelf maar van de Britse schrijver Roald Dahl. Anderson bleef ook dicht bij Dahls teksten, maar The Wonderful Story of Henry Sugar is toch weer ‘typisch Wes’ geworden. Dus vol bordkartonnen sets, pasteltinten en theatertrucs. En propvol woorden.