Een moord, een groep vermogende mensen in een afgelegen, luxueus resort die allemaal de dader of het volgende slachtoffer kunnen zijn en één vreselijk gewiekst persoon die het allemaal zal oplossen. A Murder at the End of the World is eigenlijk een redelijk klassiek moordmysterie zoals we er – zeker de afgelopen jaren – flink wat voorbij zagen komen op het kleine scherm. Dat is opvallend omdat dit specifieke moordmysterie uit de koker van Brit Marling en Zal Batmanglij komt, de makers van de behoorlijk absurdistische Netflix-serie The OA. Een serie waarin een pratende reuze-inktvis zat.
Maar waar Marling en Batmanglij eerder flink uit de bocht konden vliegen, kleuren ze in deze zeven afleveringen tellende serie aardig binnen de lijntjes. Wellicht ook omdat de onderwerpen die ze met hun show lijken te willen aankaarten – klimaatverandering, exponentiele rijkdom, technologische ontwikkelingen – al huiveringwekkend genoeg zijn.
Hoofdpersoon van A Murder at the End of the World is Darby Hart (Emma Corrin), de dochter van een lijkschouwer, talentvol hacker en amateurdetective met lichtroze haar (ze is Gen Z). Als we haar op een regenachtige avond ontmoeten, heeft Darby net een boek gepubliceerd over de jacht die ze eerder samen met haar ex-vriend Bill (Harris Dickinson) maakte op een seriemoordenaar. Dit succes levert haar een uitnodiging op van techmiljardair Andy Ronson (Clive Owen) voor zijn exclusieve retreat in IJsland waar hij samen met een select groepje slimme koppen wil sparren over wereldproblemen als klimaatverandering. Het is geen spoiler om te verklappen dat er in het prachtige, afgelegen hotel, dat voorzien is van alle denkbare (en ondenkbare) technische snufjes, op de eerste avond een moord wordt gepleegd. En dat Darby degene is die zich geroepen voelt deze op te lossen.