Het had een prachtig slot van een indrukwekkende serie kunnen zijn: toen we de vier hoofdpersonen van Reservation Dogs aan het einde van seizoen twee voor het laatst zagen, namen de tieners in de branding van de Stille Oceaan afscheid van hun overleden vriend. Het was een moment waar de serie over inheemse jongeren op een reservaat in Oklahoma twintig afleveringen naartoe had gewerkt. Een bevredigend slot, net zo ontroerend en grappig als de rest van de serie, waarna alles wel gezegd leek.
Toch was maker Sterlin Harjo nog niet klaar met Bear (D'Pharaoh Woon-A-Tai), Willie-Jack (Paulina Alexis), Cheese (Lane Factor) en Elora (Kawennáhere Devery Jacobs). En vooral niet met de wereld waar deze pubers uit voortkomen. Dus kwam er nog een derde en laatste seizoen waarin de serie niet alleen kijkt naar de vier hoofdpersonen, en hoe ze hun leven na dat louterende moment op het strand eindelijk vorm durven te geven, maar ook naar de veelal kleurrijke figuren om hen heen. De ‘aunties’ en ‘uncles’, de ‘elders’ – al die mensen (en geesten) die de hechte gemeenschap op het reservaat vormen.
Harjo weet wat hij doet, dat blijkt uit de tien nieuwe afleveringen die allemaal bovengemiddeld zijn – een aantal zijn zelfs uitzonderlijk goed. In die laatste categorie de prachtige aflevering over Elora’s vader die doet denken aan een Richard Linklater-film, geschreven door actrice Jacobs die Elora speelt. En ook aflevering drie, Deer Lady, waarin de geschiedenis van de mythische vrouw met hoeven uit eerdere seizoenen uiteengezet wordt is een opvallend en indrukwekkend half uur televisie.