Humphrey Bogart kreeg een Oscar voor zijn rol als drankzuchtige kapitein op een rivierboot in Afrika, die ten tijde van WO I de taak op zich neemt een zendelinge naar de bewoonde wereld terug te brengen. Alsof de fysieke ontberingen en gevaren niet moeilijk genoeg zijn, kunnen ze het aanvankelijk absoluut niet met elkaar vinden. Het script dat James Agee en John Huston baseerden op de roman van C.S. Forester geeft de hoofdrolspelers alle ruimte voor geestige confrontaties en onvergetelijke situaties. Katharine Hepburn, net als haar tegenspeler in topvorm, is geweldig als de pinnige tante die zich ontpopt als avonturierster.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een Bogart/Hepburn oorlogsklassieker en de nieuwe erotische thriller Fair Play.
Fair Play
Beurshandelaren Emily (Phoebe Dynevor) en Luke (Alden Ehrenreich) werken bij een van de grootste hedgefondsen in New York. Wat hun collega’s bij het flashy miljoenenbedrijf niet weten is dat de twee heimelijk zijn verloofd - het nogal klungelige huwelijksaanzoek van Luke in de openingsscène is meteen een van de hoogtepunten van de film. Geruchten doen de ronde dat Luke gepromoveerd zal worden, maar als blijkt dat niet hij maar Emily deze promotie krijgt, begint hun relatie te wankelen. Broeierige, subliem opgebouwde thriller die ongemakkelijke maar belangrijke vragen stelt over rolpatronen in liefdesrelaties en op de werkvloer. Met twee perfect gecaste acteurs in de hoofdrol.
Drie korte films van Wes Anderson
Vorig week tipten we al de eerste korte Roald Dahl-verfilming van Wes Anderson die op Netflix is verschenen: het 39 minuten durende The Wonderful Story of Henry Sugar. De andere drie korte films die kort na Henry Sugar verschenen zijn qua aanpak identiek. De andere drie korte films die kort na Henry Sugar op de streamingdienst verschenen zijn qua aanpak identiek – theatrale decors, acteurs die in razend tempo en recht in de camera kijkend het verhaal vertellen – maar wel allemaal een stuk korter. Ze zijn alle drie de moeite waard, maar de beste is wat ons betreft het 17 minuten durende Poison. Daarin laat Anderson op magistrale zien dat je voor een spannende film weinig meer nodig hebt dan drie topacteurs in een kamer (Benedict Cumberbatch, Dev Patel en Ben Kingsley), en een slang.
Laatste kans: The Remains of the Day
Deze film verdwijnt op 14 oktober van Netflix
Na Howards End worden acteurs Hopkins en Thompson herenigd in dit sobere drama van het succesvolle duo Merchant-Ivory. Hopkins is de rigide traditionele butler James Stevens in het Engeland van de jaren dertig. Een rol waarin zijn ingetogen stijl bijzonder goed tot zijn recht komt; ieder woord, iedere beweging getuigt van zijn uitzonderlijke klasse. Verblind door zijn arbeidsethiek negeert James zijn gevoelens voor huishoudster Mary (Emma Thompson) en blijft loyaal aan zijn werkgever Lord Darlington (James Fox), die duidelijk sympathiseert met de nazi's. Ouder en wijzer besluit James na de oorlog alsnog toenadering te zoeken tot Mary. De twee hoofdrolspelers werden allebei genomineerd voor een Oscar.
Terug van weggeweest: The Lady in the Van
Britse toneelschrijver Alan Bennett (1934) werd op een ochtend in 1974 geconfronteerd met een onklaar Bedford busje op zijn Londense oprit, bewoond door een excentrieke oudere dame. Bennett liet het gebeuren, vijftien jaar lang, tot aan haar dood. De schrijver maakte een druk bezocht toneelstuk van hun onwaarschijnlijke verbond, met Maggie Smith in de hoofdrol. Smith herhaalde haar krachttoer in deze bewerking, een strijdtoneel waar Britse manieren een ogenschijnlijk onhoudbare situatie tussen een schrijver en zijn eeuwige bezoek draagbaar maken. Gefilmd op locatie in Camden Town in Londen, waar Bennett destijds woonde.
Wekelijks filmtips voor Netflix ontvangen?
elke vrijdag
Ben je benieuwd welke nieuwe films er elke week op Netflix verschijnen? We tippen de beste nieuwe films in onze nieuwsbrief die wekelijks op vrijdagmiddag wordt verstuurd, zodat je goed voorbereid aan het weekend kunt beginnen.