Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal o.a. een energieke ode aan het Hollywood van de jaren twintig en een geweldige animatiefilm.

Babylon

Hollywood, 1926. De sterren van de zwijgende films stralen nog volop, maar een jaar later zal de eerste sprekende film – Al Jolsons The Jazz Singer – de verhoudingen in Hollywood volledig op zijn kop zetten. En een einde maken aan de carrières van oudgediende Jack Conrad (Pitt) en de exuberante nieuwkomer Nellie LaRoy (Margot Robbie). Wervelend, tachtig miljoen dollar kostend en ruim drie uur durend spektakelstuk van regisseur Damien Chazelle (Whiplash, La La Land) is zowel jazzy ode aan de magie van de cinema als snijdende satire op de liederlijkheid van Hollywood. Betoverend en afstotend tegelijk.

The Fault in Our Stars

Een tranentrekker met twee gezichten, deze adaptatie van John Greens immens populaire young adult-roman over twee verliefde tieners met kanker. Bij vlagen is het mierzoete Amerikaanse sentimentalisme om te huilen zo fout, met als dieptepunt een eerste kus in (een replica van) het Amsterdamse Anne Frank Huis. Maar het scenario van Scott Neustadter en Michael H. Weber, bekend van de komedie (500) Days of Summer, zit vol geestige, scherpe dialogen. En de chemie tussen hoofdrolspelers Shailene Woodley (Big Little Lies) en Ansel Elgort (Baby Driver) is ook voor de cynischere kijker onweerstaanbaar.

Puss in Boots: The Last Wish

De Gelaarsde Kat uit de Shrek-films kreeg in 2011 zijn eigen spin-off en bleek prima op eigen poten te kunnen staan. Toch duurde het nog eens elf jaar voordat de held-met-snorharen nog eens mocht komen opdraven. Ditmaal gaat hij op zoek naar een gevallen ster en kruist hij de degens met o.a. een sadistische zoetekauw, Goudlokje en de drie beren en een wolf die beweert De Dood te zijn. De humor is weer heerlijk dwars en soms zelfs behoorlijk gewaagd, waardoor er voor volwassenen ook genoeg te genieten valt. Nieuw is de briljante en energieke mix van verschillende animatiestijlen, die de makers goed hebben afgekeken van Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018).

Terug van weggeweest: Clueless

Regisseur Amy Heckerling (Fast Times at Ridgemont High) verplaatste Jane Austens 'Emma' uit 1816 losjes naar de fraaie buitenwijken van Los Angeles waar tieners zich bezighouden met seks, kleren, populariteit en plastische chirurgie (let op de verbonden neuzen en kinnen!). De razend populaire scholiere Cher (Alicia Silverstone) is de vleesgeworden onnozelheid. Venijn kent ze niet, daarvoor is ze te naïef. De trammelant begint als ze wordt overschaduwd door haar protegee. Onbeantwoorde liefde verergert de zaak. En dan zit ze ook nog opgescheept met haar saaie ex-stiefbroer. Een absolute klassieker in het tienerkomediegenre.

Laatste kans: The Favourite

Deze film is nog maar tot 22 juli te zien op Netflix

Vilein-komisch kostuumdrama over de wispelturige, zeventiende-eeuwse Britse koningin Anne (Olivia Colman), en twee hofdames (Rachel Weisz en Emma Stone) die met alle mogelijke middelen strijden om haar (seksuele) gunsten. Alles in deze film klopt. Van de messcherpe dialogen (gesproken in modern Engels), tot de ongewone camerahoeken en de voor zijn doen uitbundige regie van de Griekse grootmeester Yorgos Lanthimos (The Lobster). Lanthimos rekt de oude wetten van het kostuumdrama in deze film zo op, dat hij bijkans een nieuw genre creëert. Colman kreeg onder andere een Oscar voor haar rol.

Van regisseur Yorgos Lanthimos draaien momenteel twee films in de Nederlandse bioscopen: zijn grote doorbraak Dogtooth en zijn nieuwste film, Kinds of Kindness.

Wekelijks filmtips voor Netflix ontvangen?

elke vrijdag

Ben je benieuwd welke nieuwe films er elke week op Netflix verschijnen? We tippen de beste nieuwe films in onze nieuwsbrief die wekelijks op vrijdagmiddag wordt verstuurd, zodat je goed voorbereid aan het weekend kunt beginnen.