Het gaat niet zo goed met Netflix. In 2022 veroorzaakte de moordende concurrentie van andere streamingdiensten een terugval in de jarenlange ononderbroken groei van het bedrijf. En hoewel Netflix nog steeds met miljoenen smijt om belangrijke filmmakers binnen te slepen, hanteert de streamer ook steeds vaker de botte bijl. Dat geldt met name voor series die op zich prima scoren, maar net niet genoeg impact hebben (lees: niet worden opgepikt op sociale media als TikTok en Instagram). Dergelijke reeksen worden steeds sneller stopgezet – vaak al na één seizoen, met als meest recente voorbeeld de Duitse thrillerserie 1899.
Daarmee laat Netflix kwantiteit zwaarder wegen dan kwaliteit, dus als Emily in Paris véél meer rumoer veroorzaakt dan een ingewikkelde Duitse dramaserie is de keuze snel gemaakt. Ook Netflix is sinterklaas niet. Voor de kijker die iets anders wil dan Emily of Stranger Things wordt de streamingdienst dus minder interessant, al ligt er in het immense aanbod soms toch nog een briljante parel verscholen. Denk aan Mo, The Eddy of Midnight Mass – series die geen enorm publiek aan zich weten te binden, maar goed scoren bij een kleine groep. Deze titels tonen de kracht van kleine verhalen, terwijl Netflix tegenwoordig het motto ‘groot, groter, grootst’ lijkt te huldigen.