De indrukwekkende Netflixserie Arcane is de duurste animatieserie ooit gemaakt. Op het festival The Art Department in Eindhoven spraken we met art supervisor Anne-Laure To, die een Emmy won voor haar bijdrage aan de gameverfilming. ‘Binnen een jaar groeide ons team van 40 naar 350 animatoren.’

Ooit fungeerde het als fabriek voor Philips, inmiddels is het een bruisend cultureel centrum in het hart van de hippe Eindhovense wijk Strijp-S: het Klokgebouw. Het grote, iconische monument huisvest vandaag de dag meer dan honderd creatieve bedrijven en instellingen. En de kolossale, metershoge oude fabrieksruimtes op de begane grond van het pand, doen meerdere keren per jaar dienst als festivalterrein.

Zo ook op donderdag 20 en vrijdag 21 maart jongstleden, als het festival The Art Department voor de zesde keer neerstrijkt in de oude fabriek. Zo’n zevenduizend bezoekers worden verwelkomd op het tweedaagse evenement, dat gericht is op de kunst van animatie, film en videogames.

Naast workshops, live tekensessies, een kunstmarkt en de mogelijkheid om te netwerken met professionals, zijn er op het festival verschillende internationale gastsprekers die vertellen over hun werk. Een van de headliners dit jaar was Fortiche, de Franse animatiestudio achter de voortreffelijke Netflixserie Arcane.

November vorig jaar verscheen het tweede en tevens laatste seizoen van de indrukwekkende en goed onthaalde animatiereeks over Vi en Powder, twee zussen die tegenover elkaar komen te staan te midden van een uit de hand lopend conflict tussen de innovatieve, rijke stad Piltover, en de ondergrondse, cyberpunk-achtige nederzetting Zaun.

Jinx (Powder) en Vi in Arcane seizoen 2

De serie is gebaseerd op de online videogame League of Legends - met ruim 150 miljoen geregistreerde spelers een van de populairste spellen ter wereld - maar om van Arcane te kunnen genieten hoef je niet per se veel te weten over het met fantasiewezens bevolkte vechtspel. Het verhaal staat namelijk grotendeels op zichzelf, en de mix van fantasy, scifi, actie en volwassen drama leent zich prima voor een breed publiek.

Bovendien is de animatie weergaloos. De vele kleurrijke, tot in de kleinste details uitgewerkte actiescènes in de serie doen de kijker regelmatig naar adem happen. Allerlei verschillende animatietechnieken worden toegepast om de kijker volledig onder te dompelen in een wereld vol magie en mysterie, oorlog en verderf.

Amerikaans geld

Anne-Laure To is een van de animatoren die meewerkte aan de serie. Ze is op The Art Department een van de gastsprekers. Voordat ze in de namiddag van de tweede festivaldag het hoofdpodium betreedt om honderden liefhebbers te vertellen over haar vak, staat ze backstage VPRO Cinema te woord, en vertelt ze over hoe het Arcane-avontuur voor haar begon.

‘Ik kreeg een belletje van een oud-collega die me vertelde bezig te zijn met een project waarover hij nog niet veel kon zeggen, behalve dat het om een adaptatie van een videogame ging’, vertelt To. ‘Ik ben niet zo’n gamer, dus wist ik niet wat ik moest verwachten toen ik langsging voor koffie. Maar toen hij me de eerste concepten liet zien werd ik compleet omvergeblazen. Ook hoorde ik dat vrienden van me zouden meewerken aan het project, dus ik was direct enthousiast. En daarbovenop hadden ze ook nog eens Amerikaans geld en kregen we heel veel vertrouwen en creatieve vrijheid.’

In totaal spendeerde Riot Games - het Amerikaanse bedrijf achter League of Legends - naar verluidt ruim 250 miljoen dollar aan de ontwikkeling van Arcane, waarmee het de duurste animatieserie ooit is. Zulke exorbitante bedragen waren echter nog niet aan de orde toen To het animatieteam kwam versterken. ‘Ik was er al in een heel vroeg stadium bij. Toen we aan de pilotaflevering werkten, bestond het team uit ongeveer veertig mensen. Maar de groep werd steeds groter en groter: binnen een jaar werkten er ruim 350 animatoren en andere artiesten aan de serie.’

Still uit Arcane seizoen 1

Als lead matte painter was To medeverantwoordelijk voor het creëren van de achtergronden in de serie. Veel van de vergezichten van landschappen, grote steden of enorme grotten die te zien zijn in de serie schilderde ze digitaal. Later werd ze ook een van de color script artists die de verschillende ‘kleurenscripts’ maakten: documenten met kleine illustraties, die als leidraad dienen voor het kleurgebruik en de belichting in de verschillende afleveringen. To: ‘Net als met bijvoorbeeld muziek kun je ook met kleur en licht de spanning in het verhaal versterken.’

Punkrock

Uiteindelijk werd To een van de art supervisors binnen het team, verantwoordelijk voor het bewaken van de artistieke richting van Arcane. ‘Tussen de supervisors verdeelden we het werk, veelal gebaseerd op onze persoonlijke artistieke interesses. De stijl van Kevin Le Moigne bijvoorbeeld [een van de andere art supervisors, red.] is mooi, schoon en gestructureerd, heel erg apollinisch. Mijn stijl is meer punkrock, en dat kon ik goed gebruiken voor het vormgeven van het ondergrondse Zaun.’

‘Ook vind ik het leuk om te experimenteren’, vervolgt To. ‘Voor aflevering drie uit het eerste seizoen bijvoorbeeld, was een van de regisseurs niet tevreden over de overgangen tussen shots. Toen heb ik een aantal posters uit de Parijse metro meegenomen, heb ik die verscheurd en ingescand, en gebruikt om de overgangen te verbeteren door ze een iets meer analoge look te geven. Het zijn uiteindelijk niet meer dan een paar seconden in de serie, en het had gemakkelijk met Photoshop gemaakt kunnen worden. Maar soms is het veel leuker en beter om gekke ideeën te bedenken.’

Still uit Arcane seizoen 2

De unieke en veelzijdige animatiestijl van Arcane werd veelvuldig geprezen door zowel pers als publiek. Ook spelers van League of Legends lijken massaal weg te lopen met de serie. En dat is zeker niet vanzelfsprekend als je kijkt naar eerdere film- of serieadaptaties van bekende videospellen, zoals Assassin’s Creed (2016) of Borderlands (2024), die de grond in werden geschreven.

Wat is het geheim van Arcane’s succes? ‘Ik denk dat het vooral komt door de goede samenwerking tussen ons en Riot Games, van wie we het vertrouwen echt hebben moeten verdienen’, stelt To. ‘Met respect voor de game en de fans hebben we iets veelzijdigs gemaakt, dat ook andere mensen kan aanspreken. Zelfs mijn buurman, die niet gamet en nooit animatiefilms kijkt, heeft erg genoten van Arcane.’

Arcane

Alle afleveringen van Arcane zijn te zien op Netflix.

serietips in je mailbox?

elke dinsdag