Het is een verhaal dat zich ‘verborgen hield in het volle zicht’, aldus Anna Winger over Transatlantic, haar nieuwe Netflixproductie. Na het grote succes van Unorthodox – een serie over een jonge vrouw die de orthodox-joodse gemeenschap in Brooklyn verruilt voor een leven in Berlijn – dramatiseerde de Amerikaanse in Berlijn woonachtige schrijver voor Transatlantic de geschiedenis van de Emergency Rescue Committee (ERC). Deze organisatie hielp onder leiding van Amerikaans journalist Varian Fry in de vroege jaren veertig meer dan 2200 voornamelijk Joodse vluchtelingen vanuit Frankrijk ontsnappen aan de nazi’s.
Een waargebeurd verhaal dat enorm tot de verbeelding spreekt – Fry en zijn vrienden verborgen in een villa in Marseille met de klinkende naam Air-Bel honderden kunstenaars, schrijvers en intellectuelen, onder wie Hannah Arendt, Marcel Duchamp en Heinrich Mann – om ze vervolgens via Spanje en Portugal naar de veiligheid van Amerika te smokkelen –, maar nooit eerder een Hollywoodbehandeling kreeg. Tot nu dan.
Tijdens het seriefestival Series Mania in Lille, waar Transatlantic eind maart in première ging, vertelt scenarioschrijver Winger dat ze in haar carrière als screenwriter eigenlijk altijd verhalen over de Tweede Wereldoorlog had gemeden, ook al werden ze haar als Joodse auteur in Berlijn vaak gepitcht. Tot de geschiedenis van de ERC haar ter ore kwam en de positiviteit ervan onweerstaanbaar bleek.