In de eerste minuten van de Britse dramaserie Maternal treffen drie vrouwen elkaar bij de kinderopvang van het ziekenhuis waar ze als arts werken. Alle drie gaan ze weer aan de slag na maanden, en in één geval zelfs jaren, zwangerschapsverlof. Twee van hen – kinderarts Maryam (Parminder Nagra) en algemeen arts Helen (Lisa McGrillis) – hebben net met moeite hun tegensputterende kroost aan de leidsters overhandigd als ze hun collega Catherine (Lara Pulver) uit haar dure sportauto zien stappen in een smetteloze outfit en met geföhnde haren. Catherine, die chirurg is, haalt haar tevreden ogende baby uit de auto – ‘hoe krijgt ze daar een babyzitje in?’ vragen haar collega’s zich hoofdschuddend af – en wandelt twee tellen later weer alleen het gebouw uit.
‘Heb je haar door de deuropening naar binnen gegooid?’ vraagt Helen lachend als hun collega zich bij hen voegt. ‘Het komt wel goed met haar,’ antwoordt Catherine grijzend. ‘Laten we onze hersenen gaan gebruiken.’ Niet veel later doen de drie vrouwen weer waar ze jarenlang voor gestudeerd hebben: mensen verzorgen en hen weer beter maken. Als Maryam na haar eerste werkdag thuiskomt vraagt haar moeder, die op de kinderen heeft gepast, hoe het was. ‘Ik heb een baby gered,’ zegt ze. ‘En het was geweldig.’