De bruisende coming-of-age-komedie Rotown is een geslaagde serie over carrièredromen, ambitie en authenticiteit. 

‘Oké, laat me je even bijpraten. Aisha Hasan, 25 jaar, opgegroeid in Rotterdam-West. Kind van een Ghanese vader en een Turkse moeder, geen broers en geen zussen. Best gelukkig ook, als je de geldingsdrang, angststoornissen en survivor’s guilt niet meerekent. En ik ben scenarioschrijver, nou ja, een scenarioschrijver in de maak.’

In veel opzichten is Aisha (Roziena Salihu) een typische twintiger uit de stad, die zich stevig vasthoudt aan haar dromen en ambities. Ze staat op het punt om haar eerste script te voltooien, en daarna lonkt een glansrijke filmcarrière vol glitter, glamour en geld. Dat is althans de optimistische versie van de toekomst, want die angststoornissen dwingen Aisha toch vooral om het glas halfleeg te houden. Want wat als de producent nee zegt tegen haar script? Dan heeft ze ‘niets’, behalve dan een onbetaalbaar krot waar ze woont met haar beste vriendin Farah (Ahlaam Teghadouini), en een baan die ze allesbehalve tof vindt.

Veel dromen dus, maar óók een verdomd weerbarstige werkelijkheid in de vijfdelige ntr-serie Rotown, losjes gebaseerd op de Amerikaanse webserie East of La Brea (over de uitdagingen voor twee jonge moslimvrouwen in het moderne Los Angeles). Slim om bij deze Nederlandse bewerking te kiezen voor Rotterdam, want – zoals we onlangs bijvoorbeeld nog zagen in misdaadserie Santos – die stad leent zich perfect voor een dynamische, veelzijdige serie over de moderne uitdagingen in een snel veranderende stad vol gentrificatie en oplopende huurprijzen.

Aisha (Roziena Salihu)

En toch is dit project van regisseur en schrijver Fadua El Akchaoui (eerder betrokken bij series als Vakkenvullers en Seef Spees) veel meer dan alleen een serie over de moderne uitdagingen in de stad. Dat schuilt bijvoorbeeld in de scherpe observaties over hypocrisie en andere uitdagingen die opduiken in werelden die hardnekkig bezig zijn om ‘diverser’ te worden. Want natúúrlijk wil Aisha’s producent haar graag binnenhalen: de Nederlandse filmwereld heeft immers een ‘groot diversiteitsprobleem’. Maar in haar eigen(zinnige) ideeën zijn de filmbonzen dan weer totaal niet geïnteresseerd, want daarin zit ‘geen drama’, ‘geen grimmige sfeer uit de binnenstad’ en ‘geen rauw randje’. Ja hoor, ze zijn op zoek naar authenticiteit, maar er moet óók een ‘doelgroep bediend worden’.

Zo gaat Rotown óók over alle wegblokkades bij die grote carrièreplannen. Dat zien we in de serie ook terug in het hippe buurtrestaurant van Orlando (Kendrick Etmon), de beste vriend van Aisha en Farah. Orlando wil niets liever dan biologisch en lokaal geproduceerd eten aanbieden, maar jaagt met de hoge voedselprijzen óók een groot deel van de buurt weg.

Natuurlijk is Rotown in veel opzichten een zoveelste voorbeeld van een coming-of-age-serie over jonge millennials die zoeken naar houvast, zingeving en succes, maar de serie bevat genoeg scherpe observaties om een veel rijker beeld te schetsen van die ‘zoekende’ twintigers in de stad. 

Rotown

dinsdag 7 mei

NPO 3 21.55-22.20

Vanaf dinsdag 7 mei is wekelijks een aflevering van Rotown te zien op NPO 3 en NPO Start.

serietips in je mailbox?

elke dinsdag